
Motto:
Cine respectă simbolurile istorice,
se respectă
pe sine însăși!
AMINTIRI DESPRE LAGĂRUL
TÂRGU-JIU, 1939-1941
Cred, că era în vara anului 1940
când toboșarul primăriei Ciuperceni a venit prin sat să anunțe că, „cei care
vor să primească porumb, mâine să fie la
gara din târg să aducă un transport în
chirigie. La ceasurile înserării, carele se vor aduna la Hoapă ca să
meargă pe drumul târgului toate odată,
în orânduială.”
Vestea a
creat forfotă în sat. Se auzise mai
demult că o să vină porumb la vagon, dar acum se împlinise și fiecare cetățean
cu boi și car primea numai dacă făcea un
transport gratuit. În anul acela asupra Gorjului se abătuse o secetă prelungită
și pe pământul arid și sărac erau numai cocenii sterpi sau cu anemice jaiuri,
cu boabele necrescute.
Aveam șase ani
și cum am crezut eu, mi-am păcălit mama, - că nu vrea să mă ia și pe mine să
văd misteriosul oraș. Pe întuneric m-am luat după car; pe la spate m-am urcat
în el și m-am ascuns în fânul pus în zgău pentru hrana animalelor. Mama, pe jos
înaintea carului, mâna vacile ținându-le de frânghie la resteu. Am fost
descoperit târziu în noapte, provocând
și spaimă în rândul tovarășilor de drum; m-am ales cu multe suduieli, dar am ajuns în Târgul mult visat.
Până le-a
venit rândul la descărcarea vagonului, care, în dimineața zilei nici nu era
tras la rampă, oamenii discutau despre vremurile grele și cele ce mai urmau să li se întâmple. Polonia fusese
ocupată și în semn de loialitate, România devenise gazdă pentru o părticică din
armată.
- „Mitule! i-a
zis Nicolae al lui Pătru lui Dumitru al lui Besoi. Hai să mergem până la Lagăr
să vedem și noi pe polonezi. Până rumegă boii fânul și trag ăștia vagonul, ne
întoarcem! Mi-a spus Ion al Fârsânii lui
Dobrescu, Iepuru, care-i santinelă la poartă și-i păzește, că de pe drum îi
putem vedea, și poate cumpărăm și noi vreo tunică de la ei, din ălea cazone,
că-s frumoase mă, și au nasturi lucitori cu vulturi. L-am văzut pe preceptor
îmbrăcat cu una nouă nouță. Îi căptușită, moale și lucioasă, parcă-i făcută
din mătasă, așa-i de frumoasă. Eu luai niște bani de-acasă. Nu cred că-mi
cer mult pe ea, că n-au din ce trăi.”
- „Nea
Nicolae, eu n-am bani, dar merg cu mata să văd cum stau treburile, că nu pleacă
ei d-aici până mai vin eu la oraș. Dacă-i cazul vin special, și dacă-mi convine
nu vreau să pierd ocazia!” i-a răspuns Mitu.
Eu,
scărpinându-mă în nas cu degetul arătător de la mâna stângă, că eram stângaci,
trăgeam cu urechea și luam aminte. La rișcă – joc cu nasturi pe luate - numai Mecă, copilul lui Sfrănciocu avea un friștac
lucitor care avea imprimat un cocoș
cu două capete. Îl tăiase de pe tunica lui frate-său mai mare, student care
avea o tunică, zicea el, cumpărată de la polonezi. Când da cu el de perete, cu friștacu
ajungea exact la nasturele partenerului de joacă și i-l câștiga, că întotdeauna
cădea mai aproape de o palmă.
Deși au trecut de atunci peste 73 de ani, n-am uitat acea aventură
nici până azi. Aș fi vrut să mă duc și eu cu ei, să-i văd pe poloneji că
așa înțelesesem că le zice, și oi găsi ceea ce avea vecinul meu de joacă, friștac,
și-i voi câștiga și eu nasturii altora. Acasă îi tăiasem de la costumul al bun,
al tatei pe toți. Dar acum nu îndrăzneam că eram desculț și aveam pe mine doar cămașa
de cânepă murdărită de zeama murelor culese în poală de prin rugi și mai eram fără izmene și
brăciri.
…În anul 1945,
împlinisem 11 ani și am venit elev la Liceul Comercial. Locuiam pe strada
Dragalina, vis-a- vis de Fabrica de țigări și când era vremea bună, împreună cu
elevii colegi de pe străzile Obreja și
Sfântul Nicolae, la întoarcere, mergeam peste câmp, că era mai aproape. Într-o
zi, am făcut cu toții o mică abatere de la poteca ce ne ducea acasă, am trecut
pe la lagăr, n-am intrat că era târziu,
dar în sinea mea m-am hotărât, „să vin într-o Duminecă să-l văd!”
Trecuseră doi
ani de la plecarea evreilor și a deținuților politici și un an de la plecarea
trupelor rusești când, curios m-am dus să văd ce mai rămăsese și totul părea
părăsit. Mă obișnuisem cu orașul, mă credeam flăcău. Am intrat în incinta
lagărului pe la locul unde fusese poarta de acces, dispusă pe strada Narciselor
(denumirea de acum). Rețin că printre grupurile de barăci erau două căi
principale, largi, în formă „T” din
care, radial, pe altele mai înguste se intra la fiecare baracă. La locul de
unire a drumurilor era o Troiță majestoasă dar afectată de vreme și batjocorită
de soldații ruși care, (se vorbea atunci) „că ei îi zgâriaseră picturile, …că-s
anticriști!” Gardul de împrejmuire din ștacheți cu sârma ghimpată deasupra fusese
furat, construcțiile devastate; ușile și cercevelele luate. Biserica, o
bisericuță din lemn cu o singură turlă,
nu mai avea nici ea uși și ferestre. Interiorul era împodobit cu o frumoasă
pictură. Sfinții te priveau cu îngăduință, când, de ori unde te uitai la ei. Cu privirea lor blajină te
urmăreau să vadă ce vrei faci. Candelele
de pe catapeteasmă și candelabrul de sub
turlă dispăruseră. Pe jos era un mozaic
frumos, cum eu nu mai văzusem, dar era murdărit de bălegarul vitelor care, pe
vreme rea sau pe căldură, intrau să se
adăpostească și să-și rumege iarba păscută. Poate chiar le închideau ciobanii
păstori, ca’n staul, în pauza de la
prânz când plecau după alte treburi.
Când, de unul
singur bântuiam pe acolo, dintr-o baracă la care din întâmplare ajunsesem și am lovit-o
cu lama toporului, au ieșit din ’năutru un soldat (de-al nostru) însoțit de o
țigancă – așa am crezut eu că este după cum era îmbrăcată – care simțindu-se
deranjați, poate speriați – el, soldatul, m-a întrebat, răstit: „Ce caut?”
Probabil, modul cum arătam, înarmat, și prezența lor clandestină la ora
aceea matinală, i-a surprins neplăcut în gândurile lor erotice.
În mână aveam
un toporaș cu lamă mică și coadă scurtă. După cum arăta, chit că era ruginit, putea fi considerat o armă albă. Îl găsisem lângă Biserică înfipt într-o bârnă din peretele
altarului. Cei doi care se întâlniseră
acolo, or fi crezut că mă voi folosi de el împotriva lor, sau Dumnezeu ştie din
ce motiv, supărați, m-au luat „așa la fix”! Întâlnirea cu ei, vorbele urâte care mi le-au spus, mi-a întrerupt
hălăduiala din ziua mea liberă și am plecat spre casă. Atunci n-am luat
cunoștiință de existența ceasului solar (Ceasul polonez), care era amplasat în
extremis locului unde mă aflam, aproape de terenul destinat pentru instrucție
al militarilor.
După plecarea
trupelor rusești din această cazarmă, Regimentul 18 Dorobanți – deținătorul de
fapt al ei - nu s-a mai întors în Târgu-Jiu și clădirile care i-au fost
destinate cândva, au rămas goale.
În anul 1950
când, România a primit dreptul de a-și mări
efectivele militare ,aici a luat ființă
o Divizie de Artilerie Anti Aeriană, cu două regimente și Unități de
Divizie pe timp de pace și patru la război.
…În toamna
anului 1955, m-am întors ca ofițer în orașul din care plecasem și eram încadrat
în cazarma limitrofă lagărului. Pe aleea principală care traversa acest loc, se
stabilise drumul care ducea din cazarmă la depozitul de muniții, nou construit.
Din cauza tonajului mare al camioanelor care trnsportau proiectile pentru
tunurile unității, era plin de gropi.
Mașinile Școlii de șoferi, militari, că se înființase și așa ceva, la
întoarcere din curse, veneau încărcate cu balast și piatră de râu pentru a consolida
această cale de legătură între unitate și depozit, altădată alee în lagăr.
Aveam atribuții privind depozitul fiindcă munițiile erau în evidența
serviciului în care venisem și săptămânal, împreună cu adjutantul șef peste magazii,
mergeam pe acest drum. De la el am aflat istoria Lagărului care între timp dispăruse și intrase în istorie.
…Ce mai
rămăsese nefurat din barăcile lagărului, le-au dărâmat și cărat soldații pentru
lemne de foc pe timpul iernii. Dormitoarele erau mari, sobele hârbuite, iar
lemnele primite pentru încălzire, distribuite zilnic, rații cântărite din care
mai oprea și majurul de la cântar, după ce că erau puține, mai erau și
verzi și soldații uzi și transpirați de la instrucție, tremurau de frig. Tacit,
la întrecere cu țiganii, terenul lagărului a rămas gol. Apoi au fost scoase și
temeliile pe care se construiseră sutele de barăci.
Ce au făcut
autoritățile? Nimic! …La conducerea Primăriei și Județului apăruseră oameni noi. Fuseseră aleși prin vot,
muncitori fruntași de la Fabrica de țigări, APACA și uzinele Sadu, care se
mândreau cu realizarea; că se eliberase locul închisorii unde au fost deținuți tovarășii,
Gheorghiu-Dej, Gheorghe Apostol, Chivu Stoica și alții.
În anul 1951
la îndemnul politrucilor, că era plină cazarma de ei, s-a dărâmat și
Bisericuța, pe care până atunci n-avusese nimeni curajul s-o dezmembreze, chiar
și așa mutilată cum ajunsese. Într-o zi de Duminică,
fiindcă tot era zi de Sărbătoare creștinească, un ofițer din statul major al Diviziei,
unitatea nou înființată, incitat de locțiitorul politic al aceluiaș for, a luat sub comandă un grup numeros de militari
și au purces la profanarea locului Sfânt, dărâmând Bisericuța, unde cu un
deceniu înainte creștinii catolici și
ortodocși care au trăit în acest lagăr
s-au rugat Domnului, fiecare în felul lui, să-i scape din acest Iad și să
ajungă să-și mai vadă locurile din care, cu durere au fost rupți și aduși aici.
Din tot ce-a
fost în acest loc în suprafață de multe hectare a mai rămas doar Ceasul solar făcut de
polonezi. N-avea nimic mistic ca să fie motiv de îndepărtare și pe vreme cu soare soldații mergeau să
vadă, „cât este ora!” Fiindcă nici unii ofițeri, comandanți de plutoane, nu
aveau ceasuri și ei își conduceau programul de instrucție tot după ceasul
polonez. După efortul făcut o jumătate de zi, soldații mai trebuiau să și mănânce!
Ceasului i s-a
acordat o atenție deosebită fiindcă era util și …pe el se vedeau însemnele
Statului polon și unele ebraice care deseori pentru noii veniți la armată,
vrând, nevrând, constituia o lecție de istorie. Aici au aflat miile de
încorporați despre ceea ce devenise legendă; de Lagărul de la Târgu-Jiu, de
prezența în el a unei părți a elitei Armatei poloneze care a trebuit să se
retragă din fața urgiei, când, trupele germane de la apus și cele rusești de la
răsărit au rupt Polonia în două. Dacă România nu le-ar fi asigurat acest loc de
cartiruire ar fi pățit ca cei ce și-au găsit sfârșitul în gropile comune în pădurea
Katin.
Soldaților români recruți, în majoritate fii
de țărani, la venirea în unitate, ofițerii comandanți de plutoane le prezentau
ceasul cu însemnele care-l împodobeau și
semnificația lor, amintindu-le tragedia declanșată în anul 1939, ce a marcat începerea Celui de-al Doilea
Război Mondial.
Cât timp a
funcționat în Cazarma Târgu-Jiu Marea Unitate de artilerie anti aeriană, 1951 -
2001, lângă ceas era amplasamentul unei
stații de radiolocație ai cărei servanți, cu pioșenie aveau grijă de
această prețioasă mărturie a unui eveniment istoric de importanță mondială.
Comandantul stației, și de-a lungul timpului au fost mai mulți, și-au făcut un
punct de onoare de a-l păstra așa cum l-au
găsit. Basoreliefurile de pe stâlpul de indicare a Nordului magnetic au fost
menținute în stare bună și iarna, ca să
nu se desprindă, că începuseră să crape, erau învelite în folie. Apreciindu-le
importanța și valoarea arhitectonică nimeni n-a încercat să le recondiționeze,
să le mâzgălească cu vopsea sau să le repare cu tencuială; de
jur-împrejur, cu respect și mândrie făcuseră un rondou cu trandafiri și flori,
completate sezonier de primăvara până toamna târziu. La ceas, pentru a se vedea cât este ora, sau
a-l vizita de către străinii veniți
ocazional, se crease o alee pietruita cu
direcția sud-nord. Cât am stat în această cazarmă, 1955-1992, cu unele pauze
create de interesul serviciului, acest punct unde este ceasul a fost considerat sacru și era loc de
pelerinaj și pentru membrii comisiilor de control, care, anul sau ciclic, perindându-se,
veneau la Brigada 4 A .A
Din partea
mea, colonel® al Armatei române, ași fi fericit să aud că acest loc simbolic a
fost restarat, luat în evidența UNESCO și marcat pe harta Globului Pamâtesc,
Google Earth. Cine se consideră responsabil, cu deosebit respect îl rog să se
grăbească fiindcă ași dori să văd și eu această minune! Cine respectă
simbolurile istorice, se respectă pe sine însăși! …Vă cer scuze că insist, dar
mă grăbesc că mai am doar câteva luni, și adun pe ghemul vieții 80 de Primăveri.
Notă: În Documentarul domnului prof. dr. Zenovie Cârlugea „Lagărul de refugiați de
război polonezi Târgu-Jiu, 1939-1941 (3)” publicat și în cotidianul Gorjeanul din 10 aprilie 2012
și ulterioare pot fi citite în amănunt, cu fapte și oameni, toate datele
istorice ale acestui stabiliment, închegate cu multă trudă.
Ion C. Gociu,
Târgu-Jiu, 2 Octombrie 2013

Ceasul
polonez (ceasul solar)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu