
Helene Phlitsch
Maia
sau
Romanul
surprizelor
Știam că în ebraică „Maia” înseamnă „Primăvară”.
Așa
că, atunci când am primit înştiinţarea de la Reţeaua literară, un site literar
pe care îl frecventez din când în când, despre o postare cu acest nume, am
deschis linkul, curioasă să citesc despre Maia,
cu speranța că cel care s-a folosit de
acest nume pentru personajul său îi știe semnificaţia și a creat un personaj pe
măsura frumuseții Primăverii.
Surpriza
a fost una de proporţii. Încă din primele fraze am aflat că Maia este o evreică de 16 ani. Textul
publicat acolo, m-a captat însă imediat datorită subiectului abordat, plasat la
începutul verii anului 1941 în Iașul răvășit de presiunile autorităților asupra
populaţiei evreieşti. Și pentru că scriitura
în sine m-a impresionat, am lăsat un mic comentariu. Nu îmi aminteam să fi
citit înainte ceva de autorul respectiv și nu aveam nici cea mai mică idee cine
este.
Domnul Ion
C. Gociu, pentru că dânsul este autorul fragmentului pe care îl
citisem, a răspuns în scurt timp comentariului meu, atenționându-mă că citisem
doar un fragment din romanul în două volume, Maia, apărut la Editura
Societatea Scriitorilor Militari, 2012.
Și uite așa, am început un schimb de mesaje cu domnia sa,
care m-a onorat și mi-a trimis în format electronic romanul Maia; cei 8000 de km care mă separau de
România în acel moment făcând imposibilă o altă posibilitate.
Acum, când scriu aceste rânduri am în mâini
cărțile respective, deși încă mă desparte de pământul natal 2000 de km, pot să
simt mirosul hârtiei și parcă toate emoțiile și trăirile personajelor din
paginile lor îmi pătrund prin degete și mă atrag într-un vârtej prin vremurile
tulburi din timpul celui de-al doilea Război Mondial și până mai recent în
România anilor ’70.
Cine ar putea crede că acest roman ce poartă
numele unei fete, botezată de părinți așa probabil tocmai pentru că au primit-o
în viața lor ca pe o Primăvară, te poate purta prin ani în care urgia pornită
de minți bolnave s-a abătut peste popoare și etnii încercând să le răpună? Nici măcar copertele celor două volume nu te îndreaptă
într-acolo. Poți gândi doar că vei face cunoștință cu cea mai frumoasă țigancă
dintr-o șatră de nomazi (vezi coperta primului volum) care în timp ajunge o
mare doamnă a
cărei fiică va fi o pianistă
cu talent, așa cum ne face să credem imaginea coperții celui de-al doilea
volum.
Domnul Ion
C. Gociu se dovedește a fi un bun psiholog și în ceea ce privește
cititorul, nu doar al personajelor care le-a creat în romanul domniei sale;
știe să atragă prin nume și imagine.
Romanul Maia
este un joc al surprizelor care te țin cu sufletul la gură până la ultimul
punct. Chiar ajuns la sfârșit, nu ești sigur că scriitorul nu așteaptă în
colțul camerei ca tu să închizi cartea și să îți ofere cel de-al treilea volum
în care acțiunea să se continue în alt timp și spațiu, asta pentru că, trecută
prin situații la care o ființă umană cu greu poate face față, Maia, personajul principal al romanului
este o supraviețuitoare.
Primul volum
începe calm, într-o zi de sâmbătă când „Petrică al Mărgăretii lui Mogoş
coborî transpirat din maşina încărcată de călători până la refuz”. Venea de
la București, unde muncea ca inginer la o fabrică importantă. Nu își vizitase
mama și sora rămase în satul natal de
mai bine de cinci ani. Găsea mereu o scuză pentru întoarcerea în sat, poate
pentru că deși reușise profesional și material să se ridice la un nivel mai
mult decât mulțumitor, chiar așa, orfan de tată mort pe frontul din răsărit în anul 1941, nu
reușise în viața de familie, soția părăsindu-l pentru altcineva.
Revederea
locurilor natale și a oamenilor din sat în drumul străbătut de la stația de
autobuz până la casa părintească îi aduc în minte amintiri ale copilăriei, zile
de bucurii ca cele în care „s-a dat prima dată în Vârtej cu Floarea lui
Mitru”, dar și de altele dureroase, „când toţi copiii şi dascălii l-au
primit ca pe un fiu de erou căzut la datorie pentru Patrie. Pentru jertfă, lui taică-su i s-au adus laude ce l-au
făcut pe copil să fie mândru că-i fiul lui. Plânsese destul acasă în seara şi noaptea aceea, aşa că aici, în faţa
tuturor, a vrut să arate că ştie să fie bărbat şi nu i-a curs nicio lacrimă, în
timp ce toate fetele, colegele lui, plângeau cu lacrimile înnodate sub
bărbiţe.”
Unele lucruri nu
se schimbaseră de atunci și cu surprindere a descoperit până și șatra de nomazi
ce își avea locul ei de când lumea, și-l respectau în fiecare an.
Maică-sa Mărgăreta,
îi ieși în întâmpinare la poartă și nu putu „să se bucure de plânsul care o
podidi, udându-i obrazul cu pielea întinsă şi arsă de soare.”
Personalitatea
femeii de la țară, obligată de soartă să fie mamă și tată copiilor ei, femeie
și bărbat în casă, este redată cu deosebită măiestrie de autor, semn al
cunoașterii psihologiei oamenilor de la sat, care nu își lasă lucrurile ce le
au de făcut nici măcar dacă poarta casei este deschisă de fiul umblat prin lumi
timp îndelungat, nici măcar dacă este duminică sau sărbătoare, că doar” Să
coşi cămeşi, să ţeşi la război e păcat, că faci lucruri pe care le porţi pe
tine şi pot aduce nenoroc.”
După ce suntem
purtați în lumea satului cu noul și vechiul care îl definesc într-un mod ce ne
duce cu gândul la scriitura clasicilor pentru care satul a fost de atâtea ori
izvor de inspirație, într-un moment în care parcă monotonia vrea să se
instaleze pe pagină albă, autorul ne transpune în Iașul anului 1941 și facem
cunoștință cu Maia.
Fiică de evrei,
este urcată într-unul din trenurile morții împreună cu părinții săi la numai 16
ani, fără să înțeleagă care este deosebirea dintre ea și ceilalți colegi al
Colegiului care l-a frecventat, dintre părinții ei și ceilalți locuitori ai
orașului. Asistă neputincioasă la moartea părinților și probabil își aștepta
propriu sfârșit când soarta intervine și o îndepărtează în condiții inexplicabile
de trenul morții, într-un moment în care acesta este oprit pentru a abandona
trupurile fără viață.
Așa începe Maia o nouă viață, într-o șatră de lăieți care o adoptă, dându-i o nouă identitate și un nou nume. În vremurile tulburi care se așternuseră însă peste Pământ, noua identitate nu o scapă de ceea ce îi fusese hărăzit prin naștere. Începe deportarea țiganilor în Transnistria și Maia - Marița se trezește pentru a doua oară, alături de noua ei familie pe drumul spre moarte.
Așa începe Maia o nouă viață, într-o șatră de lăieți care o adoptă, dându-i o nouă identitate și un nou nume. În vremurile tulburi care se așternuseră însă peste Pământ, noua identitate nu o scapă de ceea ce îi fusese hărăzit prin naștere. Începe deportarea țiganilor în Transnistria și Maia - Marița se trezește pentru a doua oară, alături de noua ei familie pe drumul spre moarte.
Scriitorul Ion C.
Gociu aduce astfel în romanul său un moment zbuciumat din istoria
poporului nostru, un moment despre care se știe destul de puțin și se vorbește
și mai puțin.
Dincolo de
Nistru, în lunca Bugului, punctul terminus al călătoriei șatrelor de țigani,
Marița îl va cunoaște pe Trifu din „şatra
lui Mihai” cu care se va căsători în ciuda faptului că este mult mai în
vârstă decât ea.
Trifu nu este
altul decât Trifon Mogoş, țăranul român înrolat în armată și dus pe frontul de
est pentru recuperarea pământului strămoșesc. Doar că, după ce este depășită
granița pământului românesc, Trifon Mogoș nu este dispus să moară pentru o cauză ce
nu îi aparține, așa că în timpul unui atac își înscenează moartea și
dezertează, conștient că va trebui să trăiască uitându-și obârșia și stând
departe de familia avută. Este primit de bulibașa Mihai în șatră, care îl
ocroteşte în fața autorităților ca pe unul de-al lor.
Alături de
Trifon, Maia trece prin întâmplări cumplite, care, îi călesc și îi apropie,
dezvăluindu-și unul altuia adevăratele identități și jurându-și credință până
când moartea îi va despărți.
Trifon ajunge să
se identifice perfect cu țiganii din șatră, deosebindu-se însă prin inteligența
și înțelepciunea țăranului purtat la școli, ceea ce îl ajută să devină bulibașa
șatrei și să își asume astfel toate responsabilitățile care îi revin față de
membrii ei. Dar dacă țiganii au noroc cu Trifon aducându-i pe mulți dintre ei
din nou pe meleag românesc,Trifon are noroc cu șatra, reușind să își asigure traiul
îndestulat pentru el și familia lui și chiar să se gândească la vechea lui
familie, care în toți acești ani l-a plâns și i-au purtat pomenile așa cum se
cade unui mort.
Acțiunea este
adusă din nou în anii ‘70 când Petrică al Mărgăretii o cunoaște pe Brândușa, o
ţigancă tânără din șatra ce era așezată la marginea satului, care intra des în
bătătura mamei sale aducându-i tot felul de daruri neobișnuite oferite de tatăl
ei, Trifon.
Petrică, bărbat
singur în căutarea perechii alături de care să își împartă agoniseala de la oraș, este
atras de tânăra pe care doar după hainele purtate o asemănai cu o țigancă.
Brândușa, studentă la Conservator îl surprinde prin
atitudinea ei pe bărbatul sensibil și timid. Dar tocmai când își propusese să
treacă peste timiditatea lui, intervine surpriza și află că aceasta îi este
soră, că tatăl mort pe frontul din răsărit nu este altul decât Trifon, acum Trifu, bulibașa
țiganilor a căror șatră a întâlnit-o în satul natal.
Se
ajunge așa, din poveste în poveste, spusă cu talent deosebit, în
spatele căruia se află și o exigentă documentară, la un punct al romanului în
care aștepți ca fiul și tatăl să se reîntâlnească și să își șteargă unul altuia
lacrimile de fericire urmând promisiuni că vor încerca să recupereze timpul
pierdut.
Dar autorul,
maestru al surprizelor și al înlăturării tuturor acțiunilor previzibile, te
pune din nou în fața unui alt deznodământ.
Trifon moare fără să își poată întâlni fiul,
dar cu ușurarea că a fost iertat de Mărgăreta pentru viața de văduvă pe care
i-a oferit-o și de fiica sa, lăsându-le în același timp averea creată cu grijă,
răbdare și înțelepciune pentru a o lăsa moștenire celor doi copii.
După
moartea lui Trifon, Marița, singura cunoscătoare a secretelor spuse și nespuse
ale acestuia, eliberată de jurămintele făcute într-o noapte geroasă de iarnă în
bordeiul săpat în lunca Bugului, decide
să își dezvăluie adevărata ei identitate: Maia Zimmerman.
De altfel se pregătise de acest fapt cu ani în
urmă, cu aprobarea tacită a lui Trifon, conștient că doar urgia căzută peste
capetele lor i-au adus umăr lângă umăr.
În încercările sale de a-și recăpăta
identitatea, Maia este racolată de un agent al securității în schimbul
ajutorului dat pentru eliberarea actelor. Acesta, evreu și el, se
îndrăgostește, o ajută să își termine studiile și în același timp contribuie la
cheltuielile de școală ale Brândușei, al cărui tată natural este.
Destăinuirea Maiei îi aduce pe Petrică și
Brândușa din nou față în față, ca doi străini ce pot să își dea curs
sentimentelor de dragoste care le umpluseră inimile încă din primele clipe ale
cunoașterii lor și se căsătoresc.
Brândușa termină Conservatorul, și la îndemnul
mamei sale, împreună cu Petrică își insușesc averea
lăsată de tatăl lui pentru el și soru-sa, ascunsă cu grijă într-o banală
căldărușă de aramă și un clopot. Părea că viața intră pe făgaşul normal. Ea,
alături de Petrică, Maia avocată la o firmă de textile din Iași împreună cu
securistul evreu, și că în sfârșit, pentru ei soarele nu se va mai ascunde după
nori.
Cutremurul din 4 martie 1977 ce distruge
Bucureștiul îi prinde sub dărâmături pe cei doi tineri. Maia este pusă din nou într-o situație cumplită, aceea
de a autentifica după verighetă, moartea
fiice ei.
Comoara trecută cu eforturi peste cumplitele
zile din timpul războiului, scăpată cu dibăcie de ghearele comuniștilor se
pierde (sau poate nu) într-o cizmă veche a Brândușei care va fi hărăzită de
Dumnezeu pentru nepoata lui Petrică, pe când va crește.
Așa cum
spuneam, Maia, este un roman în care surprizele se țin la tot pasul, în
care autorul trece cu ușurință dintr-un timp în altul, dar de fiecare dată ne
surprinde prin cursivitatea scriiturii domniei sale. Alături de textul narativ
de factură clasică întâlnim pasaje jurnalistice, care nu fac altceva decât să
ne plaseze în timp și spațiu, să ne ducă alături de personajele sale simțind
spaima și frigul, deznădejdea și bucuria.
Maia, în accepțiunea mea este un
roman istoric care te îndeamnă la toleranță etnică, religioasă și socială și
pentru că este scris într-o factură accesibilă oricărui cititor, îl recomand cu
căldură tuturor.
Personal, mulțumesc domnului Ion
C. Gociu pentru oportunitatea oferită de a citi un roman de calitate,
în care este surprinsă o temă căreia îi acord o atenție aparte.
Helene Pflitsch
Wiehl, Germania,
aprilie 2014
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu